Telefonisch sollicitatiegesprek

Een telefonisch sollicitatiegesprek maakt steeds vaker deel uit van de sollicitatieprocedure. Het is voor bedrijven dan ook een snelle en efficiënte manier om kandidaten te screenen: het kost minder tijd dan een persoonlijk gesprek en er is geen verplaatsing nodig.

Maar vergis je niet: een telefonisch sollicitatiegesprek vereist een even grondige voorbereiding als een gesprek ter plaatse bij het bedrijf. Informeer je daarom vooraf grondig over het bedrijf en het functieprofiel, en wees voorbereid op vragen over je cv, je werkervaring en je sterke en zwakke punten. Net als een face-to-face gesprek bepaalt een telefonisch sollicitatiegesprek of het bedrijf achteraf nog met jou verder wil: onderschat het telefonische gesprek dus niet.

Voor het sollicitatiegesprek

• Maak een afspraak. Toon je flexibiliteit door je aan te passen aan de agenda van het bedrijf. Noteer alle details (naam van je gesprekspartner, datum en tijd). Vraag of je deze gegevens nog even bevestigd kan krijgen per e-mail, en beantwoord dit bericht.

• Zorg voor een rustige locatie zodat je niet gestoord wordt tijdens het gesprek. Zorg voor zo weinig mogelijk storende achtergrondgeluiden: zet dus zeker de televisie en de radio af.

• Zorg ervoor dat je je cv en het functieprofiel bij de hand hebt. Hou ook je eigen vragenlijst klaar.

• Stel een lijst op met 8 tot 10 persoonlijke verkooppunten. Het kan gaan om positieve eigenschappen, vaardigheden, (werk)ervaringen, diploma’s of interesses. Let erop dat je de verkooppunten in verband kan brengen met de functie.

• Bel je met je gsm, zorg er dan voor dat de batterij opgeladen is. Als je met je gsm een slechte verbinding hebt, dan kan je het bedrijf vragen je op je vaste lijn te bellen.

Tijdens het sollicitatiegesprek

• Vermeld je volledige naam wanneer je de telefoon opneemt.

• Wees je bewust van het belang van je stem: aangezien je geen gebruik kunt maken van oogcontact of lichaamstaal, bepaalt je stem voor een groot stuk de indruk die je maakt. Let op je articulatie en intonatie, en spreek steeds duidelijk en niet te snel. Word niet nonchalant in je taalgebruik.

• Toon steeds respect en laat je gesprekspartner altijd uitspreken. Zorg ervoor dat je gesprekspartner jou herkent als een vriendelijke, professionele en gemotiveerde kandidaat.

• Lach, ook al kan je gesprekspartner je niet zien. Het zal je rustiger maken en ervoor zorgen dat je zelfverzekerder en positiever klinkt.

• Eet, drink of rook niet tijdens het gesprek. Het is wel handig een glas water bij de hand te hebben voor het geval je een droge keel zou krijgen.

• Formuleer je antwoorden kort en helder. Zorg ervoor dat je de vraag goed begrepen hebt en vraag indien nodig om verduidelijking. Antwoord niet overhaast en wees niet bang voor een stilte: over een duidelijk antwoord moet je soms even nadenken.

• Wees assertief maar niet agressief. Stel je steeds positief op: negatieve uitlatingen over vorige werkgevers of collega’s zijn in een sollicitatiegesprek niet op hun plaats.

• Informeer niet al te gretig naar je salaris en andere voordelen: deze informatie komt vaak in een tweede gesprek aan bod.

• Noteer tijdens het gesprek relevante informatie zodat je die achteraf terug kan raadplegen.

Na het sollicitatiegesprek

• Aarzel niet om nogmaals aan te geven dat je bijzonder geïnteresseerd bent in de functie.

• Is het verdere verloop van de procedure tijdens het gesprek nog niet aan bod gekomen? Dan is dit een goed moment om hier even naar te informeren.

• Vergeet niet om je gesprekspartner te bedanken voor zijn / haar tijd en interesse.

• Sluit het gesprek op een positieve manier af.

• Je Globaljobbing consultant hoort graag hoe het gesprek verlopen is. Neem daarom na het gesprek zeker even contact op met hem / haar.